Pagina's

maandag 1 december 2014

WE-300

Muziek, het woord is rond 1200 vanuit het Frans in het Nederlands terechtgekomen. We hebben er wel een goed Nederlands woord voor: toonkunst. Vroeger hoorde je nog wel eens het woord 'toonkunstenaar' maar ik kan me niet meer heugen wanneer ik dat woord voor het laatst gehoord heb. Hoe zou toen muziek maken genoemd worden? De toonkunst beoefenen? Klinkt wel aardig.

In huize De Wit werd er niets gedaan met of aan muziek. Hooguit was er de muziek van de radio en als vader De Wit in een goede bui was ging hij nog wel eens een liedje zingen, bijvoorbeeld Heidewitzka, vooruit geef gas.



Kleine Greetje kreeg op school wel zangles maar ze kraste zo vals als een raaf en kon totaal geen maat houden, zei men. Vaak werd er tegen haar gezegd: hou jij je mond maar, jij kunt niet zingen. Hoe het dan wel moest daar had Greetje geen flauw benul van. En dat terwijl ze toch zo graag galmde onder de afwas of met de radio meezong.

Ze kreeg ook nooit een cijfer op haar rapport voor zingen. Alleen in de zesde klas, op het allerlaatste rapport kreeg ze een 6, voor de moeite gedurende haar hele lagereschooltijd.

Zingen kon ze dus niet, laat staan zelf een instrument bespelen. Met bewondering keek ze altijd naar mensen die de mooiste klanken uit hun muziekinstrument wisten te halen. Wat had ze dat graag zelf willen kunnen.

Het toppunt van gezelligheid leek Greetje het samen muziek maken met de hele familie. Ze wist ook al welk instrument ze zou bespelen: de viool. Daar kwamen zulke mooie geluiden uit. Sommige mensen noemden het kattengejank, maar zij vond het prachtig!

Maar helaas, Greetje was, is en blijft amuzikaal. Een instrument bespelen of een lied ten gehore brengen is er dus niet bij.

Dit is de WE voor de maand november. Het woord dat niet gebruikt mocht worden is 'musiceren'.
Kijk bij Plato voor meer WE-verhalen.

6 opmerkingen:

  1. Gelukkig hoeven we op de zwijmelzaterdag niet zelf te musiceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk stuk Greet. Gelukkig heb je toch iets met muziek. Je kunt er met liefde over schrijven en op die manier geef je toch iets door. Had je 't zo al bekeken? Ik ga die CD van Willie Derby eens uit de kast halen. Daar staat Heidewitzka ook op, net als hallo bandoeng dat mijn moeder zo mooi vond. Ik heb trouwens een hele serie van die oude zangers (ook een CD Willies broer Louis die zo mooi zong van: ahhzoekdezonophetiszofijhijhijn, want un beetje zonneschijndatmoeterzijhijhijn..

    Dank je wel voor deze bijdrage. Vond ik erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof er niks van dat jij geen gevoel voor muziek hebt. Je brengt het gewoon op heel eigen-wijze :-)
    Leuke WE heb je ervan gemaakt!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Greet, ik kan met je meeleven.
    Als klein jongetje wilde ik graag een trommel met de muziek mee in het korps op straat, helaas was er geen geld voor.
    Altijd jammer gevonden dat ik zo geen muziekinstrument heb leren bespelen.
    Maar luister er des te graag naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi verhaal. Mijn broer en zus (en mijn ouders) kunnen instrumenten bespelen en zingen. Ik helaas niet. Wel kan ik als enige noten lezen, maar ja... daar maak ik dan weer geen muziek van.
    Ik geniet van muziek, zowel klassiek als pop. En daar heb ik vrede mee. (Al hoop ik ooit de saxofoon te kunnen bespelen).
    Leuke WE, heeft Plato goed voor je gekozen.

    Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo, heb ik even een boel geleerd hier. Toonkunstenaar: nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen